Готична архітектура або прагнення до Бога (1100-1250)

Готика

Кентерберійський собор

Головне в готичній споруди це його конструкція, утворена поєднанням аркбутанів, стрілчастих арок і нервюр.

Поєднання цих елементів створює каркасну конструкцію, де залишається тільки заповнити отвори дуже тонкими, легкими плитами (вставними панелями). Поряд з арками і нервюрами, що дозволяють робити більш тонкі прольоти і розподіляти вертикальний тиск (вагу будівлі) між окремими опорами, можуть використовуватися і колони.

Готичні собори величезної висоти зі складними стрілчастими арками ефектно підносяться над навколишнім ландшафтом, утворюючи мудрі ажурні силуети на тлі неба.

Готичні собори величезної висоти зі складними стрілчастими арками ефектно підносяться над навколишнім ландшафтом, утворюючи мудрі ажурні силуети на тлі неба. Внутрішній простір завдяки найтоншим колонам, що йдуть у неозору висоту, і розсіяному світлу здається таким же відірваним від землі.

У готичному соборі, де Бог, людина і природа зливаються в єдине ціле, релігійний символізм гармонійно поєднується з самою вивіреною та ефективною конструкцією.

Аркбутани, служать опорою широким аркам, беруть на себе бічний розпір. Відпадає необхідність в потужних, розрахованих на великі навантаження стінах, проміжки між колонами можуть тепер заповнюватися вікнами. Не меншу роль відіграє і будь-який інший елемент.

Витягнута конструкція прекрасно організована – торці теж виконують роль підтримки. Зі східного боку опорою служить апсида, а з західної – пара квадратних веж, між якими розташований портал. Спрямовані вгору пінакли на контрфорси надають їм вагу, що притискує контрфорси донизу.

Шпилі служать помітним орієнтиром і дозволяють церковному дзвону розноситися далеко в околицях.

Символізм в готичній архітектурі

Зведення величезних готичних соборів свідчить про зміну в сприйнятті Бога – відмова від сліпої віри і ставлення до Бога як незбагненного і вселяє страх силі. Тепер Бог стає видимим – людина створена за Його образом і подобою. Святі і апостоли, вирізані біля входу або зображені на фресках, тепер стають помітними.

Трансепти, що розбивають довжину нефа, виступають бічними опорами і дають в плані форму католицького хреста. У величезному внутрішньому просторі звучить музика, і парить ладан. Вікна під купольного простору висвітлюють Небесний звід під самою вершиною нефа, а світло, що ллється крізь величезну розетку з кольорового скла, продовжує гру фантазії. В оточенні величної громади собору особистість стає майже нереальною.

Якомога більше!

Готична архітектура

Кентерберійський собор з висоти пташиного польоту

 

Розмір стає головною ознакою готичної споруди. Ам’єнський собор (1220 -1270). Площа якого перевищує 10 тис. м2, а об’єм більше 200 тис. м2 міг би вмістити в себе населення цілого міста.

готична архітектура

Ам'єнський собор (1220 -1270)

Страсбурзький собор (1245 – 1275) досягає висоти 40 м. А висота собору в Бові, який залишився незавершеним, в 1220 році досягав 48 м, але вже в 1284 році частина склепінь обрушилася. Зараз в соборі є тільки хор і трансепт (поперечні нефи), центральний неф так і не був побудований.

в Іспанії

В Іспанії готичні собори зустрічаються не так часто, як у Північній Європі. Севільський собор (1102-1519) – дуже незвичайна для пізньої готики будівля. Він побудований на фундаменті мечеті і являє собою цікаве змішання рис християнської та мавританської будівель. Апельсиновий сад, колись служив двором для ритуальних обмивань, створює незвичайне оформлення входу, дзвіницею став колишній мінарет. Знаменита мечеть у Кордові з незліченними підковоподібними арками в XIII столітті була доповнена секцією в готичному стилі. Пристосували будівлю до потреб християн.

Читайте на cайті:

Теги: , ,

Залишити коментар

  • Санкт-Петербург
    Архітектура Санкт-Петербурга

    фахверк
    Архітектурні стилі "фахверк" і "шале" в будівництві заміських будинків

    архітектура трипілля
    Сліди культури Трипілля в українській архітектурі