Фасад і інтер’єр у стилі модерн в архітектурі
Рубіж 19 і 20 століття ознаменувався появою нового стилю в мистецтві, який різко виділився серед усього що існувало в ту пору стилістичного різноманіття. Модерн став певним підсумком, який завершив попередні пошуки і в той же час з’явився в деякому відношенні імпульсом для майбутніх напрямків. Але, незважаючи на все це, модерн мав настільки індивідуальний вигляд і специфічні риси, що за короткий період свого існування зумів залишити значний слід в історії.
Стиль модерн в архітектурі, безумовно, опирається на традиції. Але це не пряме запозичення конкретних законів або деталей, а, перш за все, якась робота з ними, спрямована на переосмислення і відкриття нових сторін у звичних уявленнях. Так, наприклад, модерн організовує фасад та приміщення, спираючись на поняття прекрасного, досконалого, фантазійного. Це стає можливим завдяки використанню декору. Тут, звичайно ж, відразу згадуються такі попередні стилі як бароко і романтизм, а також почасти деякі східні мотиви, єгипетська орнаментика і багато іншого. У них архітектурний декор був одним з провідних начал, укладаючи в собі химерні візерунки, арабески, мальовничі сплетіння.
Але модерн дає нове розуміння архітектурних елементів. По-перше, декор є невіддільним від усього іншого простору, стає іманентним йому. Так часто про модерні можна почути, що інтер’єр буквально «тнеться з химерних ліній». Тому таке визначення як «домінуючий декор» тут зовсім недоречно. По-друге, декор стає якоюсь формотворний підказкою для організації простору. Ось чому всі приміщення являють собою те арабесочное сплетіння, яке раніше було властиво лише окремому елементу будь-якого предмета.
Модерн також звертається знову до природних мотивів, витоків, форм. Це теж у цілому не ново, тому що і раніше в деяких стилях могли використовуватися природні образи. Але й тут є деякі відмінності. Справа в тому, що модерн відноситься до природних мотивів, як до джерела натхнення, яке потім дозволяє перетворити їх на щось фантазійне, нереальне, оригінальне. Так, наприклад, природні елементи часто зустрічаються у формі меблів, елементів різних конструкцій (сходів, ступенів, арок і т.п.), в дизайні архітектурних елементів. Модерн використовує все багатство природного світу – характерні образи та форми рослин, комах, тварин, підводного світу.
Що стосується новаторських шукань, передбачають майбутнє, то тут модерн сказав вагоме слово в галузі будівельних та оздоблювальних матеріалів, які використовувалися при створенні інтер’єру. Для стилю модерн в архітектурі характерне використання передових технологій і методів. Але ж саме це пізніше стане домінантою в таких стилях як хай-тек, конструктивізм і т.п.
Знайомство з інтер’єрами стилю модерн ми пропонуємо Вам почати з робіт знаменитого бельгійського архітектора Віктор Орта (Horta). Він народився в Генті 6 січня 1861. У 1881 році він переїхав до Брюсселя і вступив в Брюссельську Академію образотворчих мистецтв, де навчався у архітектора Альфонса Бала, одночасно працюючи в його майстерні. Орта ставився з великою повагою до свого вчителя протягом усього свого життя. Навіть у своєму заповіті, написаному в 1944 році, Орта визнав за необхідне згадати про свій обов’язок перед майстром. Інтер’єри Віктора Орта – це «візитна картка» брюссельського модерну і частина світової архітектурної спадщини.